hemkommen

Det har aldrig varit så skönt att köra in i Nykarleby förr. Resan har varit en av de bästa, men jag var redo att komma hem. Vädret både grät och skrattade när vi anlände till Österbotten. Regnet öste ner, men solen sken också. Det matchade min humörsstämning.

Efter att ha varit hemma i en vecka är jag redo att åka iväg på nytt. Det är tur att jag har inträdesförhöret till antropologi nästa onsdag nere i Helsingfors. Efter de hundratals timmar jag har tillbringat på bussar och tåg i Indien ska det bli skoj att åka ner till huvudstaden med VR igen.

Tänk att jag kommer att ha min egen lägenhet till hösten. Ett eget kylskåp. Ett eget köksfönster och en liten dusch i Åbo eller Hesa. Tänk er det. Jag har inte tänkt på det tidigare. Det har bara känts väldigt avlägset. En möjlighet att bli bättre på finska, vilket jag måste bli. Eftersom jag märker att flera av invandrarna som jag undervisar har samma nivå som jag i den muntliga finskan. Därav drar jag slutsatsen att det måste vara möjligt för mig att lära mig finska om irakier och somalier kan på bara ett år! Det ser jag med skräckblandad förtjusning framemot.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0